דפים


יום שלישי, 21 בנובמבר 2017

מלחמת בני עשו בבני יעקב, מותו של עשו

קצת היסטוריה

אנו העם העתיק בעולם, לכן כאשר אנו מדברים על היסטורית עמנו אפשר בקלות להגיע לסיפורים שהתרחשו לפני ארבעת אלפים שנה ויותר. אז היינו משפחה, קטנה בהתחלה, החיה באזורי המפתח של המזרח הקדום: ארם נהריים, ארץ ישראל (אז ארץ כנען), מצרים וגם במקומות אחרים באותה הסביבה.
בפרקים הראשונים של ספר התורה מתוארים חיי אבותינו אברהם, יצחק ויעקב ויש לא מעט חומר עליהם, תולדות חייהם, תיאור הנדודים שלהם ברחבי העולם הקדמון, אך ספר התורה הוא לא ספר היסטוריה – הוא הספר הבסיסי של דת ישראל ורק האירועים הנחוצים להבנתה מצאו את מקומם בו - התרחשויות רבות של אותה תקופה מצאו את עצמן בחוץ. כנראה בתקופה הקדומה היו מאות ספרים שתיארו גם את האירועים האלה בפרטי פרטים – כמות עצומה של ספרים הייתה בבית המקדש בירושלים ובספרייה הגדולה באלכסנדריה (מצרים) – אך בית המקדש נחרב לפני כאלפיים שנה ואיך שזה נראה מוזר – אחריו נשרפה גם הספרייה באלכסנדריה. נשארו מקורות בודדים שהשתמרו בכל קצווי תבל והביאו לנו לפחות חלק מהסיפורים של אותה התקופה.
אחד מהם – ספר היובלים שנכתב במקורו בעברית אך הגיע אלינו בתרגומים יווני, רומי וכושי – מיוונית. לפי החוקרים הוא היה שייך לספריית הכוהנים בני צדוק – (מוויקיפדיה). מופיעים בו לא מעט אירועים שלא מוזכרים בכלל בספר התורה, בינם גם סיפור המלחמה של בני עשו בבני יעקב שפרצה אחרי מותו של אביהם יצחק, כולל סיפור מותו של עשולא תמצאו אותו בשום ספר היסטוריה
 מקווה שלרבים הסיפור יהיה מעניין.





3 תגובות:

  1. מענין ויפה.
    וכמו שכתבת "מה שהיה הוא שיהיה".
    לגבי ישמעאל נאמר שעשה תשובה בסוף ימיו.
    מזה אני למד שעם ישמעאל נסתדר.
    לגבי עשיו כתוב "הלכה היא שעשיו שונא לישראל".
    תבורכו.

    השבמחק
  2. מתוך סיפור המעשה כאן לא ברור מהן המקורות שעליהן מסתמך הסיפור כאן? האם יתכן שאלו הן תוספות מאוחרות של סופר כלשהו שרצה להוסיף ולגוון ולהרבות את הסיפור המקראי המקורי?

    השבמחק
  3. מתנצל על איחור בתגובה.
    אנו עם עתיק בעולם ועברנו שתי גלויות: גלות בבל וגלות רומית, מתקופת האבות עד לכתיבת ספר תורה עברו כ- 700 שנה – והכל שקרה אז נכתב ע"י אברהם, יצחק, יעקב או ע"י בני הבית שלהם – הם היו אנשים משכילים באותה התקופה. אך ספר התורה הוא לא ספר היסטוריה – הוא הספר הבסיסי של דת ישראל ורק האירועים הנחוצים להבנתה מצאו את מקומם בו - התרחשויות רבות של אותה תקופה מצאו את עצמן בחוץ. בוא לא נשכח שבמאה החמישית לפני הספירה הנוצרית נחרב הבית הראשון – בו היו רוב המסמכים והספרים – גם של ההיסטוריה. רק הספרים לא היו דומים בכלל לספרים של היום – היו מגילות בודדות בכל נושא. גם מספר יודעי קרוא וכתוב בתקופה ההיא היה קטן מאוד. בתקופת בית שני הכל השתנה. הייתה כבר מערכת החינוך שבעזרתה רובו של העם היהודי כבר ידע לקרוא. היו חייבים לחדש את מה שנחרב עם הבית הראשון – זו הסיבה שהופיע ספר היובלים. כנראה היו עוד מאות ספרים שתיארו גם את האירועים ההיסטוריים בפרטי פרטים. ספר היובלים נכתב במאה השנייה לפני הספירה – ובו כל ההיסטוריה מאדם וחוה ועד ליציאת מצרים (כולל) – ובו יש פרטים על אירועים רבים שלא מוזכרים בתורה או מוזכרים רק במשפט אחד או שתיים. ספרים רבים היו בבית המקדש בירושלים ובספרייה הגדולה באלכסנדריה (מצרים) – אך בית המקדש נחרב לפני כאלפיים שנה ואיך שזה נראה מוזר – אחריו נשרפה גם הספרייה באלכסנדריה.

    השבמחק